Freestyle Motocross

Freestyle Motocross, eller FMX, är en motorsportsgren som har växt fram från den vanliga motocrossen. Det är en gren som går ut på att man på en motocrossmotorcykel utför olika hopp och trick, som bedöms av domare.

Det finns två huvudsakliga typer av freestyle, som kallas Big Air och Freestyle Motocross. Av dessa är Freestyle Motocross den typ som mest liknar sitt ursprung, då den utförs på en bana. Inom denna gren får de åkande utföra två åk på banan under en viss tid (vanligtvis mellan ett par minuter och en kvart). Banan är full med olika hopp och svängar, och det gäller för de tävlande att utföra så många hopp och trick som möjligt under sin tid på banan. Hoppens svårighet och variation bedöms av domare på en skala från 1 till 100.

Inom Big Air finns bara ett enda hopp, som vanligtvis är betydligt större än hoppen på en freestyle-bana. De tävlande får två försök att göra så svåra och väl utförda trick som möjligt under hoppet, som bedöms av domare utifrån samma skala som inom freestyle. När alla tävlande har hoppat jämförs vardera tävlandes bästa hopp med varandra för att bestämma vem som är vinnaren.

Oavsett vilken typ av motocross man ägnar sig åt – traditionell motocross eller någon av freestyle-varianterna – går det dock inte att komma ifrån att det är en sport som tär mycket på miljön, då man släpper ut växthusgaser och luftföroreningar varje gång man sätter sig i motorcykelsadeln. Om man vill kunna utöva motocross med bättre samvete, är en bra början därför att se till att den bil man kör utanför motocrossbanan i alla fall är mer miljövänlig, till exempel genom att låta den genomgå en dieseltrim. På det sättet blir motorn mer effektiv, vilket gör att man förbränner mindre bränsle. Du kan läsa mer om dieseltrim och vad det innebär på Dieselkraft.se.